Уақыт ұғымы
Уақыт иірімдері
Күнтізбеге бағынған халықтар
Шығыстың хронологиялық жүйесінің қалыптасуына көне еврейлік дәстүрлердің ықпалының болғаны мәлім. Мысыр мен двуречьеліктерден қарағанда израильдіктердің күнтізбесі дамытылған болды. Б.з. дейін 586 жылы Иерусалимді Навуходоносор жаулап алғаннан кейін, олар бабылдықтардың күнтізбесін қолданған. Израильдіктердің хранологиялық дәстүрге қосқаны олар уақытты есептеуді «әлем жаратылысының басталуынан» бастап, сенбілік күнмен аяқтау. Эллиндіктер птоломейлік Мысыр елінде кезінде мысырлықтар өзі құрастырған македониялық күнтізбені орнатады. Ондағы күнтізбе ерекшелігі айлардың атауын македониялық атауларға алмастырғандығы еді. Мысырлықтардың «маусымдық сағаттарын» (12 күн және 12 түн) «теңестірілген» сағаттармен ауыстырды. Сол уақыттағы астрономдар есептеудің «алпыстық» жүйесін енгізіп, сағаттар 60 бөлікке бөлінген. Бүгінгі күнді 24-ке, сағатты 60-қа бөлу мысырлықтардың тәжірибесінен алынып, бабылдықтардың есептеу технологиясынан, элиндіктердің модификациясынан туындаған. Мысырлық астрономдар сол уақыттың білікті мамандары еді, б.з. дейін 46 жылы Сосиген астрономы Юлий Цезардың бұйрығымен мысырлық үлгімен жаңа римдік (күн жүйесі бойынша) күнтізбені жасап шығарады. Б.з. дейінгі 26 жылы римдіктердің Мысырды жаулап алғаннан кейін, Мысырда Александрлық жыл (30 + 5 қосымша күннен тұратын 12 ай) қолданыста болады. Б.з.ІІ ғасырында Птоломей элинистік жүйені дамытып, минуттар да есепке алынған өзінің жеке күнтізбесін жасады. Тізбектелген уақыт иірімдерінде жыл қайыру қарапайым есептеу, яғни, келесі жылды ретімен есептеу арқылы жүргізеді. Физикалық өсу модельі қай уақыттан бастап есептеуге байланысты. Ал, бүгінгі күнтізбелер жүйесі белгілі сенімге байланысты анықталынатыны дәстүрге айналған. Православтық шіркеулер өздерінің жылсанауын жаратылыстың басталуынан, Ислам елдерінде жылсанау 622 жылдың Мұхаммед пайғамбардың Меккеден Мединаға қоныс аударғанынан бастайды.
Бүгіннің басталып, кешенің бітетін жері
Уақыттың адамдық құндылыққа не қатысы бар?
Әр адамның уақыт өлшемі әр түрлі ме?
Уақытты қабылдау ұлттық ерекшеліктерге қатысты ма?
Ал Шығыста өмірдің әрбір сәтін, қуаныш пен бақытқа толы уақыттарды бағалау құндылығы басым. Не нәрсенің болсын терең түсініп қабылдау, өзінің ішкі жан дүниесінде рухани ізденіске құлшыну қабілеті, сезімталдығы оларды «осында және қазір» сәтін терең түсінгеннен одан қуаныш алуына итермелейді. Шығыстықтар, қазақтар үшін 30-40 минуттан 1 сағатқа дейін кешігу таңқаларлық жайт емес. Арабтардың мынандай мақалы «Құдай уақытты жаратқанда, оны жетерліктей жаратқан», қазақтың «асыққан шайтанның ісі» деген мақалдарынан шығыстық адамдар тарихтан, дәстүрлерінен, өткенінен сусындайтынын байқауға болады. Бұл елдердегі іскерлік кездесу де ұзақ уақытты алатыны шын.
Киіз үйдегі күнтізбе
Жанар ӘБДІҚАЛИҚЫЗЫ
«Білік» №6 (155), 2013 жыл, 29 маусым.